• Fysika – avaimesi hyvinvointiin!

Fysika – avaimesi hyvinvointiin!

vodder lymfaterapeutit logoLymfaterapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan imusuoniston toiminnan häiriöitä ja vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus. Imusuoniston tehtävänä on poistaa kudoksiin jäänyt ylimääräinen neste ja kuona-aineet. Kudoksiin syntyy turvotusta, jos imusuonistossa on toiminnallisia tai rakenteellisia häiriöitä. Lymfaterapialla alennetaan turvotusta, vilkastutetaan aineenvaihduntaa, lievitetään kipua ja rentoutetaan. Lymfaterapiaa käytetään joko yksin tai yhdistettynä esimerkiksi fysioterapiaan.

Lymfaterapian käyttökohteet:

  • syöpäleikkausten jälkitilat
  • raajojen turvotustilat
  • arpien ja mustelmien hoito
  • lihasrevähtymien ja onnettomuuksien jälkitilojen hoito
  • palovammojen hoito
  • reuma, fibromyalgia, ruusu
  • raskauden aikainen turvotus
  • aineenvaihdunnan virkistäminen, selluliittihoidot
  • manuaalinen kasvolymfa rentouttaa, lisää kasvojen lihasten sekä päänahan aineenvaihduntaa voimakkaasti toimien siis myös kauneushoitona.

Hierontaotteet ovat hyvin kevyitä, tasaisia ja rytmisiä. Ne stimuloivat imusuonten seinämissä olevien lihasten supistustoimintaa.

Hoitoon kuuluvat myös lääkinnälliset tukisukat ja -hihat sekä kompressio- eli tukisidokset. Tilaamme sinulle suomalaisen valmistajan tukisukan tai -hihan ja teemme tilaukseen tarvittavat mittaukset myös kotikäyntinä. Kysy näistä lisää!

Terapian kesto ja hoitokertojen tiheys riippuvat muun muassa sairaudesta, vammasta, asiakkaan iästä ja yleiskunnosta sekä hoitoalueen laajuudesta. Parhaimmat hoitotulokset saadaan aloittamalla lymfaterapia ajoissa. Myös pitkäaikaisissa, kroonistuneissa tapauksissa asiakas voi saada terapiasta apua.

Lymfaterapia on myös ennaltaehkäisevää hoitoa, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Hoitoon lääkärin lähetteellä saapunut asiakas saa joissakin tapauksissa sairasvakuutuslain mukaisen korvauksen Kelan suoraveloitusjärjestelmällä.

Vinkkejä turvotuksen ehkäisemiseksi:

Vältä pitkä-aikaista, yksipuolista työskentelyä sekä pitkään jatkuvaa istumista. Tuolin reuna ei saa istuessasi painaa reiden takaosaa. Säädä myös auton istuin itsellesi sopivaksi.

Harrasta säännöllisesti kevyttä liikuntaa. Uinti, sauvakävely, pyöräily ja hiihto ovat suositeltavia liikuntamuotoja. Vältä liikarasitusta ja loukkaantumisia. Pidä vähintään yksi lepo- ja palautumispäivä viikossa. Kysy lisää Fysikan ammattilaisilta!

Käytä vain kiristämättömiä vaatteita ja juuri sinun jalallesi sopivia kenkiä. Käytä tarvittaessa tukisukkia. Syö vähäsuolaista ja kuitupitoista ruokaa ja juo runsaasti vettä. Pidä painosi kurissa.